10 tips for en vellykket vintertur

Håper noen av tipsene kan være til hjelp og bidrar til en vellykket tur i årets flotte vintersesong.  Tipsene har hvert fall hjulpet team Ida under tidligere vinterturer og vil være til stor nytte under Expedition Amundsen 2016.

teamida_10tips_turjenter_no
Bilde fra Ida Hermans sin tur til nydelige Svalbard
  1. Still forberedt: 

Før en drar avgårde er det viktig å planlegge turen nøye, og ha en plan og et mål. Det kan også være lurt å lage en plan B i tilfelle turen tar lenger tid enn forventet eller været endres slik at plan A blir vanskeliggjort. Før både korte og lengre turer pleier jeg alltid å skrive en pakkeliste. Denne skriver jeg ofte noen dager før turen slik at jeg er sikker på at alt er på lista, og huker av fortløpende når ting blir pakket med.

Som en del av forberedelsene ligger også kunnskaper omkring egen sikkerhet. Det som kanskje er viktigst på vinterturer er skredkunnskaper og førstehjelp. Så still forberedt på alle plan! 

teamida_10tips_turjenter_no

teamida_10tips_turjenter_no

teamida_10tips_turjenter_no
Bilder fra skred og bre treningen til Ida E i Chamonix.

2.   Forebygg skader:

teamida_10tips_turjenter_no
Gnagsårene etter Hardangervidda på langs.

Det er viktig å forebygge smerter i forkant av en tur. Da tenker jeg spesielt på gnagsår! Dette er noe som er vanskelig å slippe unna, spesielt på lengre turer. Men det er derfor viktig å forebygge så godt en kan. Det er mange tips og triks omkring dette og det er lurt å finne en måte som passer best for deg. Jeg fester alltid Compeed på begge hælene og teiper andre plasser som jeg vet er utsatt for gnagsår eller belastning.

Både for å forebygge gnagsår og for å holde varmen på føttene bruker jeg et par varme ullsokker med en vinmonopolpose utenpå. Det optimale er å bruke et par tynne sokker, for så å ha posen på og ullsokken oppå der igjen. Men mine skisko er ikke store nok, så jeg bruker bare ullsokker med en pose utenpå. Posen holder vannet ute hvis du går i våt snø, men den holder også fuktigheten inne hvis du svetter på føttene. Det er derfor viktig å lufte beina når en har sjangs og bytte til tørre sokker når det er nødvendig. Posen gjør også at det blir mindre friksjon i skoen, og dermed minsker faren for dype gnagsår.

 

teamida_10tips_turjenter_no

Det er uansett vanskelig å gå lange turer uten å få gnagsår. Så når det først er kommet er det viktig å forebygge slik at det ikke blir større. Da er det lurt å lage en smultring av skumgummi rundt gnagsåret slik at det ikke får mer trykk og belastning.

teamida_10tips_turjenter_no

Spesielt når en går med pulk er det lett å få gnagsår på hoftene. I det siste har jeg derfor begynt å teipe hoftene også. Veldig greit å bruke skumgummi her også.

  1. Varme klær:

Hvem liker vel å fryse? Hvert fall ikke jeg! Så det å ta med varme klær er viktig for at turen skal bli så bra som mulig. Det er en kunst å ha med akkurat nok klær, ikke for lite og ikke for mye. Men jeg vil heller ta med en for mye enn en for lite, og har du godt ullundertøy og ei god dunjakke er mye gjort!

teamida_10tips_turjenter_no

Det å ha med en varm sovepose og et godt liggeunderlag er også helt avgjørende for en god natt søvn, og søvn er viktig på tur. Det er altså verdt å investere i en varm og skikkelig sovepose og et godt liggeunderlag. Turopplevelsen blir bedre med en gang en har det varmt og godt og får den søvnen som trengs.

teamida_10tips_turjenter_no

  1. Hold deg tørr:

God skallbekledning er viktig for å holde deg varm og tørr. Ei god Gore-tex jakke og bukse er derfor til god hjelp mot vær og vind.

teamida_10tips_turjenter_no

Ved å bruke vanntette pakkposer holder du klær og annet utstyret tørt, å holde toalettpapir og fyrstikker tørre er alfaomega! Derfor pakker jeg alltid de viktigste tingene i vanntettposer, enten jeg skal bruke pulk eller sekk.  Spesielt med bruk av pulk blir det fort mange vanntettposer, da kan det være lurt å skrive på posene hva som er inni, eller bruke forskjellige farger på posene. Kan være greit å sette et ekstra merke på de posene du skal ha med inn i teltet.

teamida_10tips_turjenter_noteamida_10tips_turjenter_no

  1. Uten mat og drikke duger helten ikke:

teamida_10tips_turjenter_no

Husk å spis og drikk jevnlig, selv om du ikke er sulten eller tørst. Det er viktig å få i seg nok mat for å holde energinivået og humøret oppe.

teamida_10tips_turjenter_no

  1. Vit hvor du er:

teamida_10tips_turjenter_no

Vit hvor du er og følg med på terrenget når du går. Bruk kart og kompass og sjekk regelmessig.

teamida_10tips_turjenter_no

  1. Finn din indre motivasjon:
teamida_10tips_turjenter_no
Bilde fra Hardangervidda, sol og fireball i glasset er ikke feil!

Det er klart at motivasjonen går opp og ned som en berg og dalbane når en er på lengre vinterturer.  Noen dager er tunge mens andre dager er lette. For at turen skal bli så bra som mulig er det viktig å forsøke å finne motivasjonen igjen når den har gravd seg lagt ned i snøen.  For meg hjelper det å få hodet opp og se på naturen rundt meg, se hvor heldig jeg er som får oppleve dette. Team Ida har også vært flinke til å finne motivasjon ved å synge. Da går det som oftest i «Langt igjen å gå» av Innertier og «I would walk 500 miles» av The Proclaimers. Overraskende hvor mye det hjelper, prøv selv når du trenger litt motivasjon!

teamida_10tips_turjenter_no
Kaldt og vindfullt, men smilet sitter like bredt.

8: lag en solid camp:

teamida_10tips_turjenter_no

Finn en god plass å sette opp camp, helst i ly for vinden. Hvis det ikke lar seg gjøre, gjør som hestene og snu rumpa mot vinden. Fest teltet godt med snøplugger, ski, staver og legg snø rundt teltet. Hvis det er mye vind kan det også være en ide å lage «levegg» av snø. Gjør det skikkelig slik at du slipper å gå ut om natten og fikse på teltet.

teamida_10tips_turjenter_no

teamida_10tips_turjenter_no

teamida_10tips_turjenter_no

  1. Gode rutiner:

Gode rutiner er viktig for å effektivisere og spare tid og energi. Dette blir som regel bedre og bedre etter hvert som dagene går og vi kommer inn i en rutine. Finn en fin fordeling arbeidsoppgaver når campen skal opp og ned, og hjelp hverandre.

teamida_10tips_turjenter_no

Prøv å ha en rutine på skietappene. Når vi har vært på turer tidligere har vi prøvd å ta utgangspunkt i 50/10. Da går vi på ski i 50 min og har mat og drikkepause i 10 min. Dette blir ikke fulgt slavisk men vi har den som et utgangspunkt for å få i oss nok væske og næring.

  1. Få med deg en god turvenn:

teamida_10tips_turjenter_no

Sist men ikke minst, ha med en god turvenn. Jeg er så heldig å ha Ida nummer to som jeg kan dra med på tur og omvendt. Slike venner vokser ikke på trær og jeg er så takknemlig for alle minnene vi har hatt til nå og gleder med til resten. Ingen turer blir kjedelige når team Ida er på tur! Så ta med deg en god turvenn, da blir alt kjekkere!

teamida_10tips_turjenter_no

teamida_10tips_turjenter_no

 

Blogglisten hits
Tags på dette innlegget:
Del artikkel
Skrevet av:
Team Ida
Publisert 17.12.15
Tags på dette innlegget: