Dekktrening: Bli sterk på tur i frisk luft

Hvorfor ikke legge på litt vekt når du likevel skal ut og gå? Med dekk på slep blir kroppen sterk, seig og utholdende samtidig som du får frisk luft. Du blir også sterkere mellom ørene.

Dekk kan du trekke med deg nesten over alt, og lasten må ikke være tyngst mulig. Det er bedre å gå langt med “passe” belastning. Dekktrening er ypperlig oppladning til toppturer på randonee-ski, skiturer med pulk / ekspedisjoner og andre fysisk krevende turer.

Jeg samler gyldne øyeblikk og prøver å gjennomføre så mange små og store drømmer som mulig. For å få til dette, må jeg holde kroppen i form. Dekktrening funker!

 

 

Fordeler med dekktrening

Dekktrening hjelper kroppen å holde ut belastning over tid og styrker musklene i rygg, rumpe, lår og legger. Som regel vil dekkturer vare i to-tre timer, men det er viktig å gå lengre turer på 4-5-6-7-8 timer også. På langtur lærer kroppen å forbrenne kroppsfett, slik at den ikke går så lett «tom». Kroppen har karbohydratlager for bare noen timer, men fett for flere uker. “Det er det tunge seige draget over tid som teller“, sier Børge Ousland.

Dekk-belastningen er snill for kroppen. Dersom man unngår store rykk, er det også bra for ryggen. Det er supert gå tur med tung sekk, men med dekk har du belastningen hengende etter deg i stedet for på deg. Da er det stort sett musklene som jobber, mens knær og rygg unngår stor belastning.

Dekkturene hjelper på humøret mens man venter på å få gått seg en ordentlig skitur. Og for en som teller gyldne øyeblikk, er det også en fin måte å få sett naturen på. Forrige gang så jeg beverens siste gnageprosjekt i Østmarka, og fossekallen som dukket i bekken.

Jeg liker friheten med å kunne gå når jeg vil, hvor jeg vil og at jeg kan velge mitt eget tempo. Jeg sparer penger på treningssenter og dekkene fikk jeg gratis hos Dekkmann. Trekk-selen bruker jeg også til pulken om vinteren, og #NilaTurjente08 har fått sin egen, lys levende skiheis som bare er glad for å få rørt på seg.

Om man går flere sammen, blir dekktreningen en sosial aktivitet. Skravling underveis er trivelig, og når man først har avtalt å gå med flere, er det bittelittegranne vanskeligere å trekke seg. I 2017 legger jeg opp til fellesturer med dekk i Østmarka hver uke. Østmarka er perfekt – her er både flate partier og fine bakker hvor man får brynet seg.

Sist, men ikke minst gir dekktrening større mental viljestyrke. I stedet for å syte, klage og synes synd på seg selv, kan man tenke: “Hvis jeg jobber jevnt og trutt nå, så kommer belønningen senere”. Gå selv om været er dårlig! Det bygger karakter, noe som er veldig viktig med tanke på fremtidige turer i fjellet med skiftende/dårlig vær.

 

pulkdra
Opp Hellstugubreen med ekstra vekt :-)

 

Dra “passe” tungt – ikke overdriv:

 

“En tommelfingerregel er at du jogger dobbelt så fort som når du går med sekk, og du går dobbelt så fort med sekk som med dekk”. Børge Ousland

Hjulia og Hjulie ligger og venter på meg ved treet jeg låste dem til sist jeg var ute (velg lås med tallkode, da slipper du å miste nøkkel og at låsen fryser). Jeg går så langt, bratt og fort som jeg vil, og velger 1-2 dekk. Det er ikke lurt å dra for tungt – det kan føre til belastningsskader. Start med ett dekk inntil kroppen er sterk nok til å dra to eller tre. Finn vekten og tempoet som passer for deg.

Underlaget har mye å si. På skogsveier med grus sklir dekkene lett av gårde. Asfalt gir mer friksjon og det blir tyngre å dra. Avrundede hjul glir lettere enn de som er mer “firkantede” i formen.

 

Utstyr og montering

Bruk en trekksele som også går over skuldrene (anbefaler Fjellpulken Expedition Pro). Dette gjør at belastningen fordeles bedre slik at du drar med hele overkroppen og ikke bare med hoftene. Sjansen for å få vondt i rygg, mage og hofter minimeres. Unngå jakker og bukser som er “klumpete” rundt hoftene, jo færre sømmer og “bulker”, jo mindre “vondter” får du.

Skistavene må ikke være for lange, armen skal være i bøy på ca 90 grader, dvs. litt kortere enn når du går på ski. Spissen må være hard, spiss og vende riktig vei slik at stavene får “feste” på hardt underlag. Jeg fant fine staver i en søppelcontainer i borettslaget. Finn.no er et annet alternativ.

Tau, bilstrikker, kjetting, lås, karabiner og øyebolter (8 mm tykkelse er fint) får du på f.eks Clas Ohlsson eller Biltema. Dekk finner du hos f.eks Dekkmann.

Å binde tauet direkte rundt dekket fungerer en liten stund, men jeg garanterer deg at før eller senere vil det ryke dersom tauet er i kontakt med underlaget (spesielt på grus). Gjør det skikkelig slik at du slipper avbrudd på turen for å fikse på tau som ryker.

Få hull i dekket: Det kan være nokså utfordrende å få hull i dekket. Du klarer det ikke med kniv eller saks – inni dekkene er det tynne metalltråder. Du må få tak i et kraftig borr, og det må være mye bredere enn bolten du skal ha inn. Gummien på dekkene trekker seg sammen etter at du har borret slik at boltene må “presses” inn.

Du trenger bare ett dragtau (ikke to, slik man har på pulk). Mellom deg og dekkene er det ideelt med 2,5 – 3 meter tau. På dragbeltet festes et kort “minitau” som henger i en V en halvmeter bak ryggen. Det er viktig med karabin som glir på det rosa minitauet; når du svinger vil belastningen justere seg deretter. På bildet under ser du at det rosa minitauet er festet til selen med åttetallsknuter slik at det ikke skal løsne over tid. Brenn tau og strikker i endene slik at de ikke “smuldrer” opp i tuppene. Du kan gjerne polstre tuppene med gaffateip (sølvteip).

 

dekk1_750
Det finnes flere måter å “montere” utstyret på. Dette funker for meg :-)

Lag åttetallsknute på enden av dragtauet og fest i en karabinkrok som du så hekter på minitauet. Jeg bruker et gammelt, dynamisk klatretau som i seg selv gir litt fleks. I tillegg har jeg festet en solid bilstrikk midt på dragtauet slik at jeg får ekstra fjæring og slipper harde rykk og napp. I andre enden av dragtauet har jeg også åttetallsknute som er festet i skrukarabin til dekk 1. Dekk 2 er festet til dekk 1 med en skrukarabin. Kort avstand mellom dekkene gjør at de flyter lettere over ujevnheter.

 

dekk2_750
Bilstrikk midt på dragtauet gir “fjæring” som gjør at du ikke får vonde rykk. Brenn strikken i endene og ha sølvteip utenpå :-)

 

Sekk, mat og drikke

Utenpå dragselen har jeg en lett drikkesekk som inneholder drikkesystem med slange. På lengre turer har jeg også med litt mat. Med stor sekk kan man få ubehag hvis dragselen er kraftig/ujevn, så tenk igjennom dette før du kjøper dragsele. Jeg mener det viktigste kriteriet for å kjøpe dragsele må være at den motvirker belastningsskader når du skal dra 2-3 dekk over lengre tid.

Husk at det også gå an å lage fester til drag-tauet på en vanlig ryggsekk. Det finnes også sekker med ferdigmonterte fester til drag på sidene.

 

dekk_5
Dragselen egner seg også til pulk og som skitrekk :-)

 

Om du ønsker ekstra vekt i sekken, anbefaler Børge Ousland vannkanner; tomme 4 liters vinduspylekanner som du finner gratis på bensinstasjoner. Det skal visstnok være lurt å fore godt med aviser rundt, slik at kannene blir jevnt fordelt og ligger så nærme ryggen som mulig. Et annet alternativ er 1,5 L brusflasker. Hvis du må redusere vekten underveis, kan du bare helle ut vann…

 

Bevegelse i hverdagen

Vi sitter for mye og er for lite fysisk aktive i hverdagen. I tillegg til å gå med dekk, kan du sykle til jobb, hoppe av bussen og gå resten av veien hjem, bruke din største fjellsekk til og fra butikken, stå og øve balanse på T-banen, boikotte heisen, løpe i trapper osv. Du kan også gjøre enkle styrkeøvelser i 15-20 min hver dag. Legg inn mange, gode bevegelses-vaner i hverdagen. Da blir du sterkere og får mange muligheter til å si til deg selv “Bra! Nå er du litt sterkere enn du var i går”.

Se også:

 

Jeg håper dette stort sett var innafor. Har du innspill, setter jeg pris på å høre fra deg nedenfor. Jeg endrer saken fortløpende hvis jeg kommer på bedre tanker…

 

Klem – @christinden

Blogglisten hits
  • Ella

    Bra artikkel, har du noen anbefalinger til sele?

    • Christin Oldebråten

      Ekspedisjonsselen til Fjellpulken 👌🏻

Tags på dette innlegget:
Del artikkel
Skrevet av:
Christin Oldebråten
Publisert 06.01.17
Tags på dette innlegget: