Energirik mat til høstferien

//Sponset Innhold//

Høsten er her for fullt. Døgnet har færre timer, været er skiftende og dagen som kan starte med sol fra skyfri himmel og en fargesprakende natur som sprenger overskuddsfølelsen kan ende opp med grått vær og næringssmell.

Energimessig er det mye å hente fra å være ute i frisk luft, svette litt og få opp pulsen. En dag ute gjør godt på så mange måter, og er et pusterom i hverdagen som gir god samvittighet.

Rundt om i landet har høstferien startet, noen er ferdig og noen skal ha ferie neste uke. Planlegger du tur og trenger tips til energirik mat på tur har jeg en suveren oppskrift som garantert gjør deg opplagt og glad.

Dette trenger du
  • Extrem fra Polarbrød
  • Ketchup
  • Oreganokrydder
  • Parmesan
  • Serranoskinke (evt. valgfri spekeskinke med masse smak!)

I tillegg hadde vi rester fra middagen dagen før for å booste litt ekstra: tzatziki og bulgursalat.

Derfor velger du Extrem for å booste energinivået

Extrem fra Polarbrød er nøkkelhullsmerket som betyr at det er rik på blant annet karbohydrater og fiber. Karbohydrater er godt for et jevnt blodsukker, og dermed energinivå. Fiber bidrar til å fremme de sunne bakteriene i mage- og tarmsystemet, og løselig fiber er gunstig for blodsukker og blodkolesterol og dermed så styrker det immunforsvaret! Anbefalt inntak fiber i løpet av en dag  er for en voksen person 25-35 gram, og i Extrem får du i deg 11 gram per 100 gram brød! Bra deal da, dere!

Når man er på tur har man en helt annen intensitet enn når man trener hardt i 1-2 timer, og da er energirik mat og godt med væske alfa omega for å klare å gjennomføre en hel dag med maksimalt utbytte (lagre gode minner på minnebanken).

Her kan du lese litt om næringsstoffanbefalinger for å lære mer om hva som bidrar til vekst, utvikling og god helse. Veldig kjekt å ha kunnskap om, særlig når man er fysisk aktiv. Det kan tidvis være vanskelig å vite hva og hvor mye man skal spise når man er ute på tur og selv om man tror man kjenner sitt daglige hverdagsbehov er behovet et helt annet når man er aktiv en hel dag i skog og mark. Man må rett og slett prøve og feile litt, og benytte seg av gode tips og råd.

Fremgangsmåte

Ta ketchup på i valgfritt mønster.

Dryss en herlig mengde med oregano på.

Ta på en god spekeskinke. Vi valgte en langtidsmodnet, smakfull serranoskinke.

Avslutt med å toppe det hele med revet parmesan! Lover deg at det er verdt å bære med seg.

Da gjenstår det bare å varme opp lunsjen, og det gjøres i stekepanne på primus eller ved å legge maten i aluminiumsfolie i glørne fra bålet.

     

Bon appétit!

Voilà! Her ser du turjente-Britt storkoser seg med energirik lunsj laget med Extrem fra Polarbrød!

Vi hadde også med oss en pakke med Polarbrød Havre som vi fylte med de samme ingrediensene.

Alternativt kan man også gjøre klart på forhånd, og legge i aluminiumsfolie eller en matboks. Varme opp på primus eller i glørne på bålet, eller bare spise kaldt. Dagens visdomsord er at turmat trenger ikke å være kjedelig, eller ta lang tid å lage.

Hva er din favoritturmat som gir energi? Skriv gjerne tips i kommentarfeltet. Ønsker deg en riktig flott høst, men mange fine turopplevelser – og så gode matopplevelser som vi hadde her.

Blogglisten hits
Del artikkel
Skrevet av:
Julie Korneliussen
Publisert 06.10.17