Eventyrlig vårskitur til Juratind

Juratind er en fjelltopp du får midt i fleisen når du kjører inn langs nordsiden av Isfjorden i Romsdal. Dette er en av dronningtoppen (en av syv) som du må bestige for å kunne kalle deg fjelldronning. Turen egner seg aller best som vårskitur når snøen på sør-ryggen til toppen har smeltet. Dette er kanskje en av de beste vårskiturene jeg vet om da den kombinerer majestetisk natur og klyving/lett klatring med mye flott skikjøring.

Siste helgen i mai tok jeg turen sammen med Ingvild, Silje og Sigurd. De to førstnevnte var på jakt etter nok en dronningtopp.

Turen til Juratind er lang så vi bestemte oss for å starte tidlig. Været var helt nydelig denne dagen så det gjorde ingenting å stå opp en lørdag morgen. Vi kjørte inn til Rabben (innerst inne i Grøvdalen) og pakka sekkene ferdig. Ski, randosko, klatreustyr, isøks, mat og drikke for en hel dag gjorde sekken tunge, men fullt overkommelig. Heldigvis kunne vi fylle vann litt lengre oppe så litt vekt sparte vi. Vi brukte ca. en time (rolig gange) på turistforeningsstien gjennom skogen og opp på første flate før vi kunne bytte om til ski. Anmarsjskoene ble pakket i sekken sammen med klatreutstyret. Skoene trengte vi på klatredelen.

GuriAnneHansen_Juratind_Turjenter (4)

Etter en times gange, på ca 500 hm, kunne vi ta på skiene. Det er like herlig hver gang 🙂

Deretter fulgte vi dalen videre opp til høyre retning Hoemskaret. (ca 1400 moh) Jo høyere opp, jo mere magisk ble naturen. Jeg så over til Nyhetindene og så en mulig travers mellom vestre og hoved toppen av Nyhetind. Så snart jeg er på en ny tur i Romsdal så ser jeg bestandig nye turmuligheter. Det er nettopp det som er så fantastisk med Romsdal. Man oppdager hele tiden nye linjer, traverser og muligheter som må prøves ut. 🙂

GuriAnneHansen_Juratind_Turjenter (5)

Ganske så kjapt oppi dalen så vi dagens mål – Juratind. Det er en spesiell  og markert top i Romsdal.

GuriAnneHansen_Juratind_Turjenter (6)

Ser over til Nyhetind og Sjøvdøla. Den ryggtravsersen skal jeg gå en dag!

Rett før sør-ryggen til Juratind kom vi inn på Hoemsbreen. Denne er vanligvis trygg på denne årstiden. En snørampe tok oss oppå selve sør-ryggen. Isøksen kom godt med her siden deler av rampa hadde sklidd noe ut. Stegjern var ikke nødvendig denne dagen.

GuriAnneHansen_Juratind_Turjenter (8)

Fantastisk utsikt mot fjellene som omkranser Eikesdalsvannet. Nok en perle med mange muligheter 🙂

Oppå ryggen kunne vi beskue turen videre til topps. Det så bare helt fantastisk ut! Snøen hadde stort sett smeltet og fjellet var varmt. Siden vi skulle følge sør-ryggen var det bare å få skiftet om til anmarsj sko og klargjøre klatreutstyret.

GuriAnneHansen_Juratind_Turjenter (10)

Etter en drøy tur opp til ryggen kunne vi endelig beskue ryggen som skulle ta oss til topps. Vakkert!

Turen til toppen er stort sett klyving med unntak av de siste 30 meterne til topps. Når det bratner til klyver man ut på vestryggen og klatrer videre opp til topp-punktet. Her er det gode tak og et lite opptak som vi valgte å sikre. Klatreutstyret hadde vi jo tross alt bært med oss!

GuriAnneHansen_Juratind_Turjenter (11)

Herlig klyving langs sydryggen på Juratind.

GuriAnneHansen_Juratind_Turjenter (12)

Rett før toppen klatret vi utpå vestryggen. Vi valgte å sikre denne korte taulengden.

GuriAnneHansen_Juratind_Turjenter (13)

Rett før toppen har du et lite opptak. Denne korte taulengden ble også sikret.

GuriAnneHansen_Juratind_Turjenter (1)

Nydelig klatring de siste metrene til topps på Juratind!

På toppen kunne Silje og Ingvild juble for nok en dronningtopp – gratulerer!

GuriAnneHansen_Juratind_Turjenter (14)

Ingvild fikk sin dronningtopp nr 6 denne dagen.

GuriAnneHansen_Juratind_Turjenter (15)

Fornøyde damer (Silje, Guri og Ingvild) på toppen av Juratind.

Returen tok vi med en rapell rett sør for toppen. Til dels luftig rappell her så hvis du vil unngå denne så rappellerer du samme vei som du kom opp. Det er ikke rappellfeste her oppe så du må ha med deg noen meter med slyngebånd. Returen gikk samme vei via ryggen tilbake til skiene.

GuriAnneHansen_Juratind_Turjenter (16)

Luftig rapell tilbake på ryggen.

GuriAnneHansen_Juratind_Turjenter (17)

En fantastisk dag i fjellet 🙂

Vi fulgte samme vei ned igjen og ble belønnet med super nedkjøring i magisk ettermiddagslys. En helt fantastisk dag på fjellet som virkelig anbefales og er blitt en vårklassiker blant mange!

GuriAnneHansen_Juratind_Turjenter (19)

Herlig nedkjøring 🙂

GuriAnneHansen_Juratind_Turjenter (20)

Fantastisk ettermiddagslys!

FAKTA:

FALLHØYDE: 1550 meter (ca 1200 meter med skikjøring avhengig av snømengden)

GPS: 451026 6937738

TID: 8-10 timer

KART: Toppturer i Romsdalen/Sunndalsøra

STARTSTED: Rabben, innerst i Grøvdalen i Isfjorden.
Utstyr: For å komme helt på toppen kreves lett klatreutstyr, øks og stegjern – avhengig av forholdene. Hvis en går seint på året når det ikke er noe snø på fjellet ved toppen, kan øvede personer klyve til topps uten tau. Det kan være en fordel å bytte ut store randonneestøvler med joggesko eller lignede når en skal klyve på toppen.

FAREMOMENTER: Skredfare i dalen spesielt hvis det er sol og varmt.

UTSTYR: Øks, kanskje stegjern, det avhenger av forhold. Men helt sikkert tau og sikringsutstyr

HUND: Passer fint for turvante hunder. Hunden settes igjen oppå ryggen før klvingen/klatringen starter.