Høst i Skarvheimen

Dette innlegget er skrevet av Åse Vee.

Høsten er ei fin tid å tilbringe til fjells. Det er mindre mygg, klarere luft, bedre stjernehimmel og færre folk.

aasevee_skarvheimen_turjenter_no

HVOR: Finse-Geiteryggen-Konsghelleren-Iungsdalen-Toviki
VARIGHET: 3-4 dager
VANSKELIGHETSGRAD: Tidvis krevende terreng med mye stein
MÅ HA MED: Gode fjellsko og varm sovepose

Etter skolestart passer det fint å stikke til fjells. Aleine. Stapp det mest nødvendige i en sekk og kom deg avgårde! Jeg synes det er enkelt og greit å følge sti, men har alltid med kart og kompass også. På denne turen kan man fint overnatte på DNT hytter, men personlig liker jeg best å sove i telt.

Dag 1 Ta toget til Finse og følg merka sti over/gjennom Hallingskarvet. Det er hovedsakelig to ruter man kan følge. Enten over st. Pål eller gjennom Kyrkjedøri. Begge rutene er T-merka. Denne gangen tok jeg stien over st. Pål mot Geiteryggen. Hallingskarvet er en nasjonalpark. Det er sjukt fint der oppe! Husk å snu deg så du får med deg utsikten mot Hardangerjøkulen. Er du heldig, kan du se fjellrev også. Jeg såg ingen fjellrever, men ørn og røyskatt såg jeg iallefall. Jeg sov i telt omtrent nede ved Bakkahellertjørnene. aasevee_2_skarvheimen_turjenter_no

Dag 2 Stikk innom Geiterygghytta! Et vaffel og slå av en prat med Jan. Han har alltid noe artig å fortelle. Er du riktig heldig, får du høre fortellinga om den gang Kofi Annan var på var på besøk. Jeg fortsatte mot Kongshelleren. I området rundt Kongshelleren er det vanvittig mye stein. Jeg fant til slutt en teltplass ved Vestre Volavatnet. Det var kaldt, jeg fikk ingen fisk og våkna til snø! aasevee_3_skarvheimen_turjenter_no   aasevee_4_skarvheimen_turjenter_no

Dag 3 Det var vått og kaldt hele dagen. Jeg ramla i ei steinur, knakk fiskestanga og slo meg halvt forderva. Hadde nesten ikke sett folk hele turen, men da dukka det selvfølgelig opp en fyr. Jeg smilte og sa alt var ok, sjøl om jeg egentlig satt der med gråten i halsen. I Iungsdalen er det frodig, grønt og fint og masse fine teltplasser. Jeg var så våt og kald at jeg krøyp til korset og tok inn på Iungsdalshytta. Men det er ikke det værste man kan gjøre, for der er det god mat, tørkerom, seng, dusj, pils og det man ellers måtte trenge. aasevee_5_skarvheimen_turjenter_no Dag 4 Siste dagen var riktig så bra. Geirmund på hytta kjørte sekken min med båt til Toviki. Jeg tok matpakka i ei lomme og resten av sjokoladen i den andre og tok stien opp til Store Klevavatnet. Her kan man ta seg over til Mjolgevatnet og derfra går det sti/tråkk ned til Toviki. Denne delen av turen er ikke merka, så det er lurt å ta med kart og kompass. Muttern og sekken venta på kaia i Toviki. Om man ikke har noen som kan hente seg, så trur jeg vertskapet på hytta kan ordne transport til Ål. Det er et stykke til sivilisasjonen. Muttern hadde med kaffi og skiver, men isen måtte vente til vi kom hjem.