Utstyrsliste:
Hvordan ha ei god #nattinaturen

Vil du ha et tips om en aktivitet som er enkel, ganske billig og som faktisk ikke krever all verden med planlegging? Sov ute.

Da vi var små sov vi ute i vogna, uansett vær og vind, for å få frisk luft. Hvis man tar med seg soveposen for å sove ute ei natt helt uten mål og mening nå, blir vi sett på som tøff og kanskje litt sær.

Ei finsk dame ved navn Anu Valtonen har analysert hvordan vi mennesker sover i naturen, og har kommet frem at en tur ut med soveposen i sekken gir kroppen vår en naturlig døgnrytme. Når vi tilpasser oss naturens tempo og rytme bryter vi med den lineære tiden vi opplever i hverdagen. Tiden og stillheten i naturen virker inn på forhold mellom aktivitet og søvn, og dermed kobler vi av fra hverdagens kjas og mas uten å ødelegge den verdifulle nattesøvnen. Valtonen sier at det gir en mulighet til å være og ikke bare gjøre når vi retter oppmerksomheten mot fysiske behov og refleksjon.

Her i arktiske nord er det faktisk slik at vi trenger litt erfaring for å kunne sove utendørs, derfor skal jeg gi noen tips til dere turjenter om hva som er nødvendig for at du skal få en best mulig natt ute, hva du trenger av utstyr og hvordan du skal bruke det for å sove best mulig. Å sove er viktig for oss for å lade opp og sørge for nok energi til kroppen. For alle som er fysisk aktiv og mye ute på tur er det desto viktigere, etter en lang dag på tur er søvnen noe vi lengter etter og gleder oss over.

Det “å flytte ut i naturen” kan det skrives både filosofisk og svulstig om. Jeg skal fatte meg i korthet og håper å kunne friste med den overveldende livskraften som fuglesangen representerer, den klare stjernehimmelen på kalde netter og deilige snøkyss fra tørr snø som smelter i ansiktet i det de treffer den varme huden. Og følelsen av å våkne opp frisk og klar for en ny dag ute.

5 tips for ei fin natt utendørs

1. Tenk enkelt! 

Har du en balkong kan du henge opp hengekøya, ta med deg soveposen eller dyna og legge deg der for natten. Har du ikke hengekøye kan du også bruke vanlig liggeunderlag eller madrass. Gevinsten er både solnedgang OG soloppgang hvis du sover under åpen himmel.

Tips! Ligger du med dyne kan det være lurt å legge et teppe eller et liggeunderlag i bunnen av hengekøya for å ikke bli kald på rumpestumpen. En god sovepose kan også gi minimalt med isolasjon i hengekøya da fyllet fort blir presset sammen under deg.

Tips! Legg opp til en kort tur. Har du lite erfaring med dette å sove ute, så tar du deg vann over hodet hvis du legger ut på langturer med en gang. Unngå å bli utslitt, og øv inn gode rutiner i leiren. Velger du å gå en lengre tur, ikke planlegg alt i detalj. Det dukker alltid opp noe uforutsett, en dag om gangen – veien blir til mens du går.

Tips! Legg opp til å gå i et jevnt og rolig tempo. GOD tid er en viktig forutsetning for en vellykket tur! Bare spør Lars Monsen.

soveposeinnlegg_julie_5

2. Hold varmen! 

Vi jenter trenger litt mer varme enn hva gutta gjør, og vi fryser litt ekstra både på beina og på rumpa. Velg derfor sovepose med omhu! Den som sover godt og varmt gjennom hele natten, våkner blid og opplagt.

Helsports Alta Lady er spesiallagd for oss damer, og hjelper oss med å holde på varmen enda bedre enn hva vanlige soveposer gjør. Ekstra isolasjon i fotenden og i rumpepartiet/ryggen bidrar til å redusere varmetapet. I tillegg er soveposen lett å bære med seg, den har en fresh lillafarge og til å være en 3-sesongspose så koster den ikke all verden. Jeg er kjempefornøyd med min, og kommer til å bruke den flittig både i sommer og til høsten.

soveposeinnlegg_julie_1

soveposeinnlegg_julie_2

Tips! Spesielt på vinterturer kan man kjenne at det er vanskelig å få nok varme i kroppen i soveposen, da er det viktig å huske at soveposen ikke er isolerende i seg selv. Den avgir ikke varme, men den skal holde deg varm så lenge du er det når du legger deg i soveposen. Slå litt floke før du legger deg, sørg for å ha på deg tørt ullundertøy og snurp soveposen godt igjen – så holder den deg varm natten gjennom. Det er moro å mestre overnattingsturen.

3. Fyr opp!

Å avslutte dagen rundt et bål er deilig. Ekstra deilig hvis man deler bålstunden med noen man er glad i. Det bidrar også til at man holder varmen selv om man sitter stille ute, uansett når på året.

Husk imidlertid at det er bålforbud i skog og mark fra 15. april til 15. september. Men så lenge forholdene ligger til rette for at det kan gjøres opp ild gjelder ikke forbudet i sjøkanten og på fjellet, husk bare å ha slukningsmidler tilgjengelig.

soveposeinnlegg_julie_3

Tips! Bålene som er lettest og finest å nyte, er utrolig nok når det er minusgrader, vindstille, tørt og klart. Etter en lang dag på tur gir bålet varme til slitne kropper, og du fylles med ro og harmoni i det du lar blikket ditt hvile på de rødgule flammene. De fleste av oss opplever at bålet får oss i god stemning, og av god stemning kjenner du velvære, kommer i godt humør og ljuger litt.

Tips! Sjekk ut boka Mat i det fri, her kan du lese om ulike teknikker for å lage bål, oppskrifter på middager, bakst og desserter. Bålkaffe trenger vel ingen nærmere beskrivelse, de som har hørt det begrepet vet at ingen kaffe er bedre enn den som er kokt over bålet. Jeg kjenner et eldre par som både titt og ofte legger ut på tur, en såkalt kjeltur, kun for å nyte bålkaffe ute i naturen. Ekte glede!

4. Uten mat og drikke duger helten ikke!

Jeg har allerede vært litt innom dette med bålmat, men hvis bål er uaktuelt er det mange andre tips til turen. Fyll termosen med varmt vann og ta med ønsket drikke (te, kaffe, kakao, solbærtoddy). Ha med enkel niste, jeg er superfan av skiver med godt pålegg som gir energi og varme. Vær og føre er det lite å gjøre noe med når man først har lagt ut på tur, planlegger man og forbereder god mat derimot så har man noe å glede seg over hvis ikke naturen spiller på lag. Sørg for jevnlig påfyll av energi, jeg har alltid med meg “mulepose” på tur. Den fyller jeg med mandler, hasselnøtter, tørket frukt, sjokolade og det som måtte friste av snacks med rask energi.

soveposeinnlegg_julie_4

Tips! Visste du at å spise potetgull før man legger seg i soveposen på vinteren bidrar til å øke kroppstemperaturen? Prøv det!

Tips! Hvis du vil gjøre enda mer ut av maten på turen, sjekk ut @utepaaturmedprimus sin bruker og få inspirasjon til mat du kan lage på primus. Hun skriver også blogg, sjekk den ut her.

5. SOV UTE!

Så lett er det faktisk. Tar du utfordringen?  God tur, god natt og sov godt!

PS! Sett telefonen i flymodus, og logg ut av alle sosiale medier for at opplevelsen skal bli optimal.

Blogglisten hits
Tags på dette innlegget:
Del artikkel
Skrevet av:
Julie Korneliussen
Publisert 20.06.16
Tags på dette innlegget:
Utstyr: