Mat på tur er viktigere enn du trur – lag mat på bålet, ja da er du lur!

//Sponset innhold//

I løpet av en hel dag på tur har kroppen, og ikke minst ansiktet, gått fra å være tørt og mykt, til klissete av rennende solkrem blandet med svetteperler til friske, røde kinn — pisket av vinden og kun oppvarmet av solen. Magen har, om den har vært riktig så heldig, fått i seg litt Polarbrød med nugatti, kanskje litt nøtter eller en kopp kaffe. Lite mat og drikke kontra energiforbruk og væsketap på tur er ikke noe å kimse av. Mennesket er som en motor, og for at vi skal gå fremover må vi fylle på med drivstoff. Bålet som venter etter en lang, og tung – men forhåpentligvis fin dag, byr på mye godt: varme, samhold og ikke minst — på bålet kan du tilbrede de deiligste, enerigrike rettene du kan tenke deg.

1703-balmat-turjenter.polarbrød-5

I 2017 har jeg og Turjenter.no vært så heldig å få inngå et samarbeid med Polarbrød. Vi skal i løpet av året som kommer skrive flere innlegg med tips om hvordan dere kan bruke Polarbrød som mat på tur – det blir kjekt!

Når jeg er på tur så gjør jeg gjerne matsituasjonen så ukomplisert som mulig, både for å spare tid og energi, og for at det er tungvint å drasse med seg nødvendig kjøkkenutstyr og masse ingredienser til matlagingen. MEN; det kan gjøres enkelt. Med litt god planlegging, fordeling av innkjøp og kreativitet så kommer man langt. Og det beste er jo at så og si alt smaker godt ute i naturen. Uansett hva man tilbereder.

På vinteren, og på harde, lange turer er det viktig å få godt utbytte av drivstoffet vi fyller på motoren. Fett og karbohydrater! Kroppen trenger et tilstrekkelig inntak karbohydrater for å nyttigjøre seg fettet, i tillegg til det hjernen trenger av karbohydrater for å fungere.

Hvis vi tar sammenligningen med motor et hakk videre, kan vi si at protein og karbohydrater er til smøring, instilling av plugger, gnist og lys. Fett, derimot, er drivstoffet, og hvor langt du kommer, avhenger av hvor stor tanken er.

— Børge Ousland

I tillegg til karbohydrater og fett trenger kroppen proteiner. Kort fortalt er proteiner viktige byggeklosser som bidrar til å skape fast struktur i skjelett og muskler. Og etter en lang dag på tur vil proteiner kunne bygge opp muskelfibrene i hvile, derfor kan man si at proteininntaket på tur er viktigst på kvelden og kan derfor prioriteres til bålkokkeleringen. Protein bidrar også til energi, men ved for stort inntak vil overskuddet spaltes og i fri form bli giftig – noe som ender opp med hyppig vannlatning og dermed større væskebehov. Altså: for mye proteiner senker effekten av motoren, mens for lite ødelegger muskelmassen. På dagtid: i hovedsak energi og fett. På kvelden før ny turdag: proteiner, energi og fett!

1703-balmat-turjenter-polarbrød

1703-balmat-turjenter-polarbrød-2

Vi samlet sammen litt av det vi hadde av grønnsaker i kjøleskapet og lagde vår egen ratatouille bestående av gulrot, paprika, løk, brokkoli, hakkede tomater, chilli og hvitløk. Vi puttet også oppi en grønnsaksbuljong, salt og pepper og en dæsj med smør. I tillegg hadde vi fått med oss masse deilig elgkjøtt fra skogene i Meråker som vi stekte på bålet med hvitløk og chilli. Med quinoa og tynnbrød fra Polarbrød hadde vi den ulitmate lørdagsmiddagen som ikke bare fylte kroppen vår med drivstoff, men med velsmakende drivstoff!

1703-balmat-turjenter-polarbrød-3

1703-balmat-turjenter-polarbrød-4

Etterhvert som kveldsmørket ble tettere, og magene våre mette satte vi oss nærmere bålet. Rundt bålet blir man på tur enda mer sammenspleiset, og det er kort vei fra spøk til alvor. Bålet får frem roen i oss, og terskelen får å «bjuda på» (som turvenninne Marit Mia sier) blir lavere enn ellers i sosialt lag.

Blogglisten hits
Tags på dette innlegget:
Del artikkel
Skrevet av:
Julie Korneliussen
Publisert 13.03.17
Tags på dette innlegget: