Opplev Steigen, du vil ikke angre!

Tidenes beste omvei…

På vei sørover fra Lofoten tok vi av på avstikkeren mot Steigen. Det var det smarteste vi har gjort den dagen. For da endte vi tilslutt opp i paradis!

Steigen må være en av de vakreste plassene i Norge. Her har du strender i verdensklasse, kritt hvite, med blått til smaragdgrønt vann, og bratte flotte fjell. I tillegg til en nydelig utsikt mot Lofotveggen. Steigen har en fantastisk skjærgård, og har variert og flott natur. Her er det utrolig nok ikke så mange turister, og det gjorde at vi kunne boltre oss i denne herligheten nesten for oss selv. Det var egentlig meningen at vi skulle bare kjøre innom for å se Steigen.. Men her var det så flott av vi ikke klarte å komme oss videre før tre dager senere…

Vi slo leir ved den vakre Bøsanden på Engeløya. Dette er en bred sandstrand med fri utsikt rett mot Lofotveggen. Her er det en drøm å våkne til vakker utsikt og bølgeskup. Vi synes Engeløya var så fint at vi brukte mesteparten av tiden vår i Steigen her.

Engeløya

Her slo vi camp.

idakathrine_steigen1

Utsikt mot Bøsanden

idakathrine_steigen25

Engeløya`s østligste punkt. Vi var på leit etter noen grotter som skulle være i området her.. Men de fant ikke vi. Kanskje du gjør det?
Engeløya`s vestligste punkt. Vi var på utskikk etter noen grotter som skulle være i området her.. Men de fant ikke vi. Kanskje du gjør det?
Blått hav så langt du ser..
Bøsanden

idakathrine_steigen21

Nydelige solnedganger. Sola går ned bak Lofotveggen.

idakathrine_steigen23

Trohornet 649 m.o.h

Siden jeg er en stor sucker for utsikt ble valget av fjelltur lett.. Jeg ville selvsagt på øyas høyeste topp: Trohornet 649 m.o.h. Det er en nydelig topp i fantastisk natur.

For å komme oss til Trohornet måtte vi kjøre til Mølleskog, og parkere bilen ved en større veilomme på høyre side av veien, ca 200 meter fra avkjørsel til Engeløystua. Det er står et skilt med «Trohornet», men det kan være litt vanskelig å finne. Vi bommet på dette, og måtte lete litt før vi fant ut hvor vi skulle starte. Men når du først finner startpunktet, så er det en rødmerket sti oppover en flott bjørkeskog. Det er fin sti hele veien til toppen. Når du kommer over tregrensen ved ca 300 m.o.h, skrår du deg til den stien som går mot venstre. Det er to topper du må passere på vei mot målet (en kan velge å gå på nedsiden av toppene, om en velger å gå på sauetråkk). Først kommer du til Klekkstinden, deretter Nonstinden. Fra Nonstinden ser du målet. Her må en gå litt ned, før den siste stigningen mot toppen av Trohornet. Her er det bare å ta av seg hatten for en helt fantastisk 360 grader utsikt. En har en nydelig utsikt til blant annet; Lofotveggen, Lundøya, Hamarøy, Hatten, Bogen og Nordskot. Rett ned for dine ben ligger stranda vi campet på, Bøsanden. Jeg ble på nytt slått i bakken over hvor nydelig landet vi bor i er. Vi er veldig heldig folkens!!! Vi må sette pris på det her, ikke alle er like heldige som oss! På toppen nøt vi utsikten i lang tid, og vi fikk se et par havørner på nært hold; KJEMPE fascinerende! Ganske så fantastisk å kunne være så nær så mektige dyr. Steigen har et av landets tetteste bestand av havørn. Vi tok samme veien tilbake. Hele turen er på ca 12 km, og en må gå like mange høydemeter som fjellet er høyt. Turen er lettgått, og passer både for store og små ben. En kan godt gå turen på et par timer, men dette er en tur som må nytes, og som en kan bruke lang lang tid på, og det gjorde i alle fall vi.

idakathrine_steigen13
Nydelig utsikt på vei mot toppen..
idakathrine_steigen3
På toppen! For en utsikt!!

idakathrine_steigen18

idakathrine_steigen16
Nordover.
idakathrine_steigen14
Sør for toppen.
Utsikt sør-øst.
Akkurat i det jeg satte meg ned slik, lettet en stor havørn ca 50 meter under meg. For et syn, for en opplevelse! Dessverre fikk jeg ikke fanget et på kamera...
Akkurat i det jeg satte meg ned, lettet en stor havørn ca 50 meter under meg. For et syn, for en opplevelse! Dessverre fikk jeg ikke fanget det på kamera…

idakathrine_steigen5

Det er viktig å kose seg når en er på tur....
Det er viktig å kose seg når en er på tur….

Foruten topptur til Trohornet brukte vi en del tid på å utforske Steigen, særlig Engeløya der vi hadde camp. Jeg koste meg hvert sekund, for her er det mange perler å finne. Vi dro blant annet innom Brennviksanden, som har blitt kåret til en av Norges vakreste strender, og det er jammen meg ikke rart. Stranda her 2 km lang, og er omkranset av vakre fjell. Dette er et naturreservat, og området er fredet. Det er ikke lov til å campe her.

Brennvika

Brennviksanden

idakathrine_steigen20

idakathrine_steigen19

idakathrine_steigen7

Jeg skulle ønske vi hadde uendelig med tid i Steigen, for det er så utrolig mye mer å oppleve der.  Men jobb og plikter kalte meg dessverre tilbake til virkeligheten. Men en ting er sikkert, jeg skal tilbake! Håper du tar turen hit, jeg lover at du ikke blir skuffet! Tag meg gjerne i et innlegg på instagram om du drar, slik at jeg kan følge med på turen din. Min bruker er idakathrine.

God tur!

I love Steigen.
Blogglisten hits
  • Hilde Annely

Hei, frister å ta denne turen! Lurte bare på om det er vanskelig å følge stien? Er den tydelig hele veien opp? Er ikke supererfaren, og tør ikke gå alene hvis det ikke er oppmerket 🙂

• Ida Kathrine

Hei Hilde😊 Det er ikke vanskelig å følge stien, om du følger det jeg skrev… Veldig flott og lettgått tur. Jeg er sikker på at du klarer å følge stien. Den er rødmerket og det er god sti, foruten det siste stykket. Men da ser en toppunktet, og det er bare å peile seg inn mot det, ikke noe eksponert på vei dit. Noen få plasser var merkingen litt “falmet”, men stien viser vei selv, samt noen sauetråkk som også følger samme vei. God tur, nyt den! ☺️

• John Knædal

er jeg hjemme går jeg gjerne med👍🏿