Slik kler du deg til overnatting ute på høsten

//Sponset innhold//

Vi vet at høsten er her når lufta blir skarp og naturen rundt oss gjøres om og blir rød, gul, oransje og brun. Samtidig som skogens grønne prakt forvandles til et raslende teppe under føttene og forbereder oss på møtet med Kong Vinter, må også sommergarderoben sprites opp med litt mer ull, kanskje ei lue og mat som gir varme i tillegg til energi slik at vi er godt forberedt når den kortvarige høsten plutselig har blitt til vinter. Spesielt på natterstid kan temperaturene svinge, og man kan få ei vond og ubehagelig natt om man ikke kler seg riktig.

Les her om mine tips til Hvordan ha ei god natt i naturen

Ull er gull – uansett!

Selv om værstatistikken prøver å advare oss mot at høsten er en årstid preget av mye nedbør kan høsten også by på kuldegrader og snø. Er det en ting vi vet helt sikkert vi som bor i Norge, så er det at været gjør det det vil, når det vil. Vi må lære oss å være forberedt på all slags vær – uansett årstid.

Personlig bruker jeg ull året rundt. Det er fordi kombinasjonen av vått og kaldt kun isoleres av ull. Er jeg svett når jeg kommer på toppen av et fjell velger jeg å skifte til ull innerst mot kroppen, når jeg sover ute i 10 minusgrader på vinteren velger jeg ull-BH og ulltruse, går jeg lange dagsmarsjer i våt høstmyr velger jeg ull på føttene. Jeg velger ull – uansett!

Ulike ullprodusenter lager forskjellige typer produkter som er beregnet for alt fra trening til ekstrem kulde, her er det bare å finne ut hva man har størst behov for. Mitt favorittullundertøy som jeg bruker året rundt er en litt tykkere ullskjorte fra Ulvang, men det er alltid denne jeg ender opp med. Jeg har også ullongs av samme type.

Denne ullskjorten kan være et godt alternativ hvis du ønsker å kle deg med tre lag (ull innerst, ullgenser/fleece mellom og skalljakke ytterst). Den har utrolig temperaturregulerende egenskaper, og er ikke like tykk som Thermoskjorta.

Huskeregelen er grei: ull innerst, alltid ­­­­– uansett!

Uten mat og drikke duger helten ikke
En annen ting jeg prøver å være flink til for å holde varmen er å spise mat som gir energi. På høsten når det blir litt kaldere og vi fryser mer er fett den beste energikilden. I tillegg til at det bidrar til energi, så sørger fettvevet i huden for å isolere og beskytte organene våre. På tur i kulde så fryser gjerne maten som ikke inneholder nok fett, så fett bidrar også til at maten får en bedre konsistens og er lettere å spise uten å knekke tenna.

Polarbrød er perfekt for turer året rundt, og på høsten er det bare å klæsje på masse smør, ost og salami. Det er helt seriøst en energibombe uten like, og kan holde deg gående i mange timer. Denne oppskriften fra Polarbröd er min favoritt i høst, og jeg gleder meg til å tenne leirbål og legge toastene på bålet for så å bli både varm, god og fornøyd. Det er også kjekk kveldssnack før man kryper ned i soveposen.

Følg med på Facebook-siden til Polarbrød for tips til digg mat, både på tur og ellers.

Pakk meg deg dette til uteovernatting på høsten

  • Ullundertøy (BH, truse, sokker, ullongs, ullskjorte)
  • Ullgenser/tykkere fleecegenser
  • Lue – gjerne tettstrikket ull med fleece som gjøre den vindtett
  • Ullsokker
  • Sovepose som holder temperaturen som er ute
  • Lakenpose
  • Evt. grevling utenpå soveposen om du sover under åpen himmel
  • Liggeunderlag (alt fra skum til saueskinn er å foretrekke, hvor mye fryser du? Mitt beste tips er å bruke BÅDE et tynt skumunderlag og et oppblåsbart underlag på 5-7 cm for best mulig isolering).
  • Mat og drikke som gir energi og varme (gjerne en termos med varmt vann til te, kakao eller kaffe)

TIPS til å holde varmen i soveposen: slå litt floke, spring en runde rundt teltet eller ligg tett inntil en du er glad i og del på varmen. Og for all del ikke legg deg kald, og med alle klærne på i soveposen. Vær tørr, varm og god. Det er faktisk en smal sak.

Les her om da jeg og ei venninne sov i hengekøye på høsten

Blogglisten hits
Del artikkel
Skrevet av:
Julie Korneliussen
Publisert 04.09.17