Tinderangling i Romsdal – Prosten, Grøntind, Kaldtind (2:4)

Romsdal har masse flotte ryggtraverser som ikke krever bruk av klatreutstyr. Jeg kan ikke tenke meg noe bedre enn å bestige flotte topper, gå artige rygger og få en fantastisk utsikt som herlig dessert! I en artikkelserie på 4 presenterer jeg mine beste tinderangle-godbiter i Romsdal.

I Måndalen har du mange flotte traverser. En av mine favoritter er mellom toppene Prosten, Grøntind og Kaldtind, men jeg bruker å gå turen via Vassfjellet i tillegg og får dermed en super rundtur samt  artig klyving som på avstand ser litt «umulig» ut.

Slik går turen:

Sett kursen oppover Måndalen ved elva Måna (knapp sving).  Kjør vegen framover på nordsida av elva ca 3 km. Ta av på gårdsveg til høyre til Moen. Kjør veg som går forbi gården og parker på tilrettelagt plass overfor gården. Følg traktorveg i starten, gjennom grind med merking Kaldtind. I første svingen følg den begrodde vegen som går rett fram. Den stiger jevnt oppover til venstre for elva og gjør etterhvert en sving tilbake til et vegkryss. Følg da vegen til høyre som skrår videre innover dalen (Svartevannet). Følg traktorvegen helt til endes, og deretter videre på god sti innover til Mosetra. Fra Mosetra fortsetter stien innover dalen i venstre dalside. Halveis innover stiger den et stykke oppover, før den igjen går slakt innover. Stien runder etterhvert foten av Prosten. Ta av SØ-ryggen opp mot Vassfjellet.  Ryggen er fin å gå og du finner antydning til sti.

Her har vi kommet oss opp på Vassfjellet og ser mot ryggen opp mot Prosten.

Følg ryggen til du kommer til hammeren rett under toppen. Gå til høyre. Rett over hammeren krysser du til venstre og går til toppen.

Rett før toppen av Prosten er det en hammer. Denne unngår du på vestsiden. På oversiden av hammeren krysser du over på østsiden og klyver til toppen av Prosten. Fantastisk utsikt mot flotte fjell i Måndalen og mot Molde. Deretter følges ryggen mot Grøntind. Noe småklyving her og der, men sti viser vei. På toppen av Grøntind kan du ta en matbit ved et flott steinbord, mens utsikten nytes. Fra Grøntind følges til dels bred rygg retning Kaldtind. Rund toppen på NØ-siden og gå bratt opp til ryggen mellom de to toppene. Retur via merket sti fra Kaldtind.

Skikkelig flott utsikt fra toppen mot bla. Svarvasstind og Svartevannet,

Fin rygg fra Prosten videre mot Grøntind. Noen små enkle klyveparier her.

Toppen av Grøntind tilrettelagt med flott spisebord.

Flott utsikt fra Kaldtind retning ryggen mot Grøntind og Prosten.

Tar du med deg klatreustyr så kan du starte med Kaldtind, Grøntind og Prosten. Deretter kan du følge ryggen mot Svartvasstind (to hamre unngåes på sydsiden) og klatre nydelig 4’er klatring i 22 meter til toppen av Svartvasstind. Dette er blitt en skikkelig klassiker. Selve toppen Svartvasstind er også kjent gjennom programmet 71 grader nord. Utrolig flott utsikt!

Flott utsikt fra Svartevasstind mot Prosten, Grøntind og Kaldtind.

Turdata:

Område: Måndalen

Startsted: Moen

UTM (32): 6933876 – 417642

Desimalgrader: 62.52669 – 7.39981

Høyde start: 147 moh

HUND. Passer for hunder som er vant å klyve i fjell.

Tid: 7-9 timer

god tur!

Turhilsen fra Guri

Blogglisten hits
  • Liv Nummedal Skåsheim

Ser kjempe ut! Jeg savner Møre og Romsdal. Masse flotte godtetopper der, som du pleier å si. God tur videre Guri Anne!