Er kroppen din klar for skisesongen?

Er du en av de som stormer skibakkene i sesongåpningsuken bare for å halte rundt med gangsperre og muskelverk i flere dager etterpå? Eller kanskje du er en av de som optimistisk drar frem randoskiene så snart Kong Vinter har strødd noen korn, bare for å bli slått i bakken av din egen utholdenhet (eller manglende sådan)?

Etterpåklok

Du er ikke alene. Det er et kjent og litt merkelig fenomen at vi skikjørere, så lenge vi ikke driver på konkurransenivå, kjører oss i form av løpet av sesongen. Det er flere sesonger jeg fra mars til mai har tenkt; wow – nå begynner jo ting å sitte – NÅ kan jeg holde på i mange mnd til! Og så forsvinner snøen, og jeg må vente til desember igjen..

Unngå at dette kun blir en syrefest, vi vil jo nyte turen opp og 🙂

Lettere overang

Det er viktig med litt guiding og at vi unngår belastningsskader og bivirkninger av feil teknikk. Foto: The Studio

For selv om vi sykler på sommersesongen, løper i terrenget, og generelt holder oss aktiv utenfor skisesongen er det noen muskelgrupper som fortjener ekstra fokus før vi kan stole på at de virkelig gjør den jobben vi ønsker og maksimerer skiopplevelsen når det gjelder. Det er ingen tvil om at vi kan gjøre overgangen til vinteren lettere ved å forberede kroppen på forhånd, spesielt hvis man forplikter seg litt til hva en jobber for og hvorfor (en helt rååå skisesong!).

Skisesongen er allerede igang, når er det på tide at kroppen også henger med i svingene (bokstavelig talt)!

Skadeforebygging og sikkerhet

Som astmatiker og en karriere med et hyppig skadeomfang har jeg et ekstra behov for å trene både før og under skisesongen for å ikke krepere i baktroppen opp fjellet. Ikke bare holder god trening astmaen, utholdenheten og skadene i sjakk men det er skadeforebyggende og sikrere å ferdes i fjellet med en sterk og velfungerende kropp. Derfor må vi ta det seriøst, og derfor har jeg valgt å legge ut en liten treningsserie sammen med Martine Westvik fra The Studio i Oslo. Her skal vi fokusere på spesifikke øvelser du kan gjøre for å styrke kroppen din med konkret fokus på skikjøring – både opp og ned. Vi kommer ikke til å inkludere rene utholdenhetsøvelser, her regner jeg med de fleste har sine favoritter. Og for meg er det utrolig viktig at trening skal være gøy, og da må en finne sine måter 🙂

Tren teknisk riktig

Det vi skal fokusere på er hvordan å trene teknisk riktig – herunder løft, repetisjoner, vekt, posisjoner og hva en bør tenke på mens en driver muskeltrening. Vi kommer til å mikse øvelser jeg utførte da jeg stod aktivt alpint sammen med teknisk riktighet og anbefalinger fra Martine som har vært personlig trener i mange år (og er heeelt maskin).

Kroppen din er sterke enn du tror, og det er supergøy å lære nye øvelser! Foto: The Studio

Treningsguide

Sammen håper vi å gi dere en liten guidebok dere kan ta med på og utenfor gymmen i vinter, så kom gjerne med innspill og spørsmål om det er noe spesielt dere vil vi skal fokusere på. For det er like viktig å holde treningen ved like under skisesongen, og ikke bare gjøre noen krampetrekk i desember og januar. Første del av treningsopplegget er rett rundt hjørnet og har fokus på lår og rumpe!

Kontakt gjerne Martine eller meg direkte på instagram (@martine_westvik og @ina.vik) om dere har spørsmål, tips eller innspill – eller svar på innlegget og turjenter sin fb!

Vi snakkes og ha en nydelig førjulstid så lenge!

 

Blogglisten hits
Del artikkel
Skrevet av:
Ina Othilie Vikøren
Publisert 10.12.17